Według wikipedii
edukacyjna strategiczna gra czasu rzeczywistego z elementami programowania, wyprodukowana przez Epsitec i wydana w 2001 roku przez Alsyd. Jej kontynuacja pod nazwą Ceebot ukazała się w 2005 roku.
Program uzyskał rekomendację[1] Ministerstwa Edukacji i Nauki jako środek dydaktyczny na poziomie gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych w zakresie nauki tworzenia algorytmów oraz opanowania reguł programowania i składni typowych dla języków C++ i Java.
Oficjalna strona gry COLOBOT: A new 3D real time game of strategy and adventure
I kolejna strona na temat gry http://pl.wikibooks....t_nieoficjalnie
Jak możemy przeczytać jest to gra która może pomóc nam opanować reguły programowania oraz dać podstawy pod programowanie w C++ i Java
W Colobot mamy możliwość programowania robotów w języku C-BOT Pisząc o programowaniu mam na myśli zapisanie poleceń typu idź , leć , weź coś jeśli itp. C-BOT pozwala zapoznać się też z instrukcjami if , else , break , return oczywiście możemy w nim tworzyć zmienne funkcje itp. jak widać jest to dobra podstawa pod dalsze programowanie a to że odrazu widzimy efekty naszych prac stanowi bardzo dobrą motywacje więc jeśli masz młodszego brata czy siostrę zainteresuj go tą grą być może wkręci się w programowanie

Przykładowy kod:
extern void object::SzukTyt() { object item; // deklaracja zmiennej item = radar(TitaniumOre); // znajdź położenie rudy tytanu goto(item.position); // idź do rudy tytanu grab(); // podnieś ją item = radar(Converter); goto(item.position); drop(); // upuść rudę tytanu move(-2.5); // cofnij się 2,5 metra }
Tak dla ułatwienia kody do gry:
W celu wpisania kodów wciśnij klawisze Ctrl+Break. W lewym górnym narożniku ekranu wyświetli się pole tekstowe, w które można wpisać któryś z poniższych kodów. Po wpisaniu kodu należy wcisnąć klawisz ENTER. Ponowne wpisanie niektórych kodów dezaktywuje je. winmission - wygrana misji lostmission - przegrana misji fullpower - naładowanie do pełna ogniwa elektrycznego, ostudzenie silnika i odnowienie osłony fullenergy - naładowanie do pełna ogniwa elektrycznego fullshield - naprawa osłony fullrange - ochłodzenie reaktora fly - umożliwia latanie nolimit - możliwość wyższego wznoszenia się robotami latającymi i astronautą addfreezer - silnik robota latającego dłużej się przegrzewa (dla każdego robota kod ten musi być wpisany osobno) addhusky - zmniejsza wrażliwość osłony (czyli np. dłużej może być atakowany) allresearch - wszystkie roboty są dostępne allmission - wszystkie misje są dostępne showsoluce - wszystkie rozwiązania misji są dostępne invradar - mapa działa jak po wybudowaniu radaru selectinsect - pozwala sterować wrogiem (lub zabezpieczonym robotem, np. w ćwiczeniach) tak jak zwykłym robotem photo1 - swobodne oglądanie otoczenia kamerą "przyklejoną" do gruntu (obraz można przybliżać i oddalać za pomocą klawiszy [+] i [-] na klawiaturze numerycznej photo2 - to samo, ale nie widać mapy ani panelu z informacjami o zaznaczonym robocie Ponowne wpisanie photo1 lub photo2 wyłącza tryb przeglądania showstat - wyświetlenie w rogu ekranu informacji technicznych: liczby klatek na sekundę, generowanych trójkątów i trybu graficznego showpos - wyświetlenia w rogu ekranu pozycji aktywnego obiektu. Działa tylko przy włączonym showstat.
W czasie gry dostajemy pod klawiszem F1 mamy informacje o poleceniach itp.
Filmik z gry z przykładowym skryptem

http://www.youtube.com/watch?v=PnxKO9j3018
Co robią instrukcje aim , fire i turn to się pewnie domyślacie

Download
www.darkgl.amxx.pl/Colobot_PL.rar