Skocz do zawartości

  • Zaloguj korzystając z Facebooka Zaloguj korzystając z Twittera Zaloguj przez Steam Zaloguj poprzez Google      Logowanie »   
  • Rejestracja

Witamy w Nieoficjalnym polskim support'cie AMX Mod X

Witamy w Nieoficjalnym polskim support'cie AMX Mod X, jak w większości społeczności internetowych musisz się zarejestrować aby móc odpowiadać lub zakładać nowe tematy, ale nie bój się to jest prosty proces w którym wymagamy minimalnych informacji.

  • Rozpoczynaj nowe tematy i odpowiedaj na inne
  • Zapisz się do tematów i for, aby otrzymywać automatyczne uaktualnienia
  • Dodawaj wydarzenia do kalendarza społecznościowego
  • Stwórz swój własny profil i zdobywaj nowych znajomych
  • Zdobywaj nowe doświadczenia

Dołączona grafika Dołączona grafika

Guest Message by DevFuse
 

Zdjęcie

Operacje bitowe


  • Nie możesz napisać tematu
  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
17 odpowiedzi w tym temacie

#1 R3X

    Godlike

  • Przyjaciel

Reputacja: 2960
Godlike

  • Postów:4247
  • Lokalizacja:Nie
Offline

Napisano 23.12.2008 15:48

*
Popularny

Operacje bitowe

Co to jest?
Działania na grupach bitów. Z powodu sposobu przedstawienia w pamięci sens ma dla liczb całkowitych (w tym znaków).
Dane są przechowywane w pamięci w systemie dwójkowym. Przykłady wprowadzające:

0010
1001
0110

Dalej będę się opierał tylko na 4 bitach. W pamięci komputera bajty składają się z 8. W pawnie wszystkie zmienne są 4 lub 8 bajtowe (32 lub 64 bity), zależnie od serwera.
Ilość dostępnych bitów określa definicja cellbits

1. Przesunięcia
Zmienia kolejność bitów przenosząc na miejsce sąsiednie.
a) w lewo
Operator: <<
1<<3
Bity liczby jeden (0001) przesuwa w lewo o trzy pozycje. W brakujące miejsca dopisywane są zera, bity wykraczające poza zakres są tracone.

0001 - początkowo
0010 - po przesunięciu o 1
0100 - po przesunięciu o 2
1000 - po przesunięciu o 3

Zatem 1<<3 = '1000' co po przeliczeniu na system dziesiętny daje liczbę 8.

Efekt: przesunięcie w lewo o n pozycji równoznaczne jest z mnożeniem przez (2 do potęgi n).

b)w prawo arytmetycznie
Operator: >>
7>>1
Bity liczby siedem (0111) przesuwa w prawo o jedną pozycje. W brakujące miejsca dopisywane bity o wartości najstarszego bitu pierwotnej liczby, bity wykraczające poza zakres są tracone.

0111 - początkowo
0011 - po przesunięciu o 1

Zatem 7>>1 = '0011' co po przeliczeniu na system dziesiętny daje liczbę 3.

Braki są uzupełniane bitem znaku.
15>>1

1111 - początkowo
1111 - po przesunięciu o 1



Efekt: przesunięcie w prawo o n pozycji równoznaczne jest z dzieleniem całkowitym przez (2 do potęgi n).

b)w prawo logicznie
Operator: >>>
15>>>1
Bity liczby piętnaście(1111) przesuwa w prawo o jedną pozycje. W brakujące miejsca dopisywane są zera, bity wykraczające poza zakres są tracone.

1111 - początkowo
0111 - po przesunięciu o 1

Zatem 15>>>1 = '0111' co po przeliczeniu na system dziesiętny daje liczbę 7.

Braki są uzupełniane zerami.


2. Operacje logiczne
Działania logiczne wykonywane między odpowiednimi bitami obu liczb.
a) koniunkcja inaczej iloczyn
Operator: &
8&2
Zapis dziesiętny na binarny:
1000 //8
0010 //2
Teraz bierzemy kolejne bity, wyznaczając ich iloczyn. Rozpiska:
1&1=1
1&0=0
0&1=0
0&0=0

1000
0010
Wykonujemy działanie 1&0 =0 zatem od lewej strony pierwszy bit wyniku=0
1000
0010
Wykonujemy działanie 0&0 = 0 zatem od lewej strony drugi bit wyniku=0
1000
0010
Wykonujemy działanie 0&1 = 0 zatem od lewej strony trzeci bit wyniku=0
1000
0010
I wykonujemy działanie 0&0 = 0 zatem od lewej strony czwarty bit wyniku=0

Zatem 8&2= '0000' co po przeliczeniu na system dziesiętny daje liczbę 0.

B) alternatywa inaczej suma
Operator: |
5|3
Zapis dziesiętny na binarny:
0101 //5
0011 //3
Teraz bierzemy kolejne bity, wyznaczając ich sumę. Rozpiska:
1|1=1
1|0=1
0|1=1
0|0=0

0101
0011
Wykonujemy działanie 0|0 = 0 zatem od lewej strony pierwszy bit wyniku=0
0101
0011
Wykonujemy działanie 1|0 = 1 zatem od lewej strony drugi bit wyniku=1
0101
0011
Wykonujemy działanie 0|1 = 1 zatem od lewej strony trzeci bit wyniku=1
0101
0011
I wykonujemy działanie 1&1 = 1 zatem od lewej strony czwarty bit wyniku=1

Zatem 5|3 = '0111' co po przeliczeniu na system dziesiętny daje liczbę 7.

c) różnica symetryczna inaczej XOR
Operator: ^
3^1
Zapis dziesiętny na binarny:
0011 //3
0001 //1
Teraz bierzemy kolejne bity, wyznaczając ich różnicę symetryczną. Rozpiska:
1^1=0
1^0=1
0^1=1
0^0=0

0011
0001
Wykonujemy działanie 0^0 = 0 zatem od lewej strony pierwszy bit wyniku=0
0011
0001
Wykonujemy działanie 0^0 = 0 zatem od lewej strony drugi bit wyniku=1
0011
0001
Wykonujemy działanie 1^0 = 1 zatem od lewej strony trzeci bit wyniku=1
0011
0001
I wykonujemy działanie 1^1 = 0 zatem od lewej strony czwarty bit wyniku=1

Zatem 3^1 = '0010' co po przeliczeniu na system dziesiętny daje liczbę 2.

d) negacja
Operator: ~
~1
Zapis dziesiętny na binarny:
0001 //1
Operacja jednoargumentowa - nie porównujemy bitów ze wzorcem, a jedynie zamieniamy każde 0 na 1 i odwrotnie. Stąd:
~0001
1110
Przykład ukazuję ideę - nie ma sensu przeliczać na system dziesiętny, bo w Pawnie nie spotkamy 4bitowego typu int.

3. Używanie:
Gdy na liczbę w pamięci komputera spojrzymy jak na zbiór wartości logicznych (1 lub 0) to w prosty sposób wykorzystać możemy operacje bitowe do przechowywania i sprawdzania zawartości składowej w całości.
Dokładniej chodzi o to, że każdej wartości 0 lub 1 przypisana jest jakaś funkcja (znaczenie). Mamy ciąg

0101

Możemy przeliczyć to na system dziesiętny, ale łatwiej pracować w takiej postaci. Każda liczba to informacja czy dana funkcja składowa jest aktywna (1) lub nie (0).

Przykład:

Do zaprezentowania możliwego użycia wybrałem prawa dostępu - chmod.
Określa jakie operacje wykonać można na danych pliku/katalogu. Składa się z 3 wartości. Każda z operacja ma swój odpowiednik literowy i liczbowy.

"wykonywanie" "x" 1
"zapis" "w" 2
"odczyt" "r" 4

Ograniczam zagadnienie do 1 grupy (zwykle określa się chmod dla 3 grup) pokażę jak zamienić zapis literowy na liczbowy i odwrotnie.

Pierwsze co musimy zrobić to zdecydować, które bity za co odpowiadają:
#define CHNONE 	001>>1	//000=0
#define CHEXEC 	001	//001=1
#define CHWRITE 001<<1	//010=2
#define CHREAD 	001<<2	//100=4
W tym wypadku kolejność ma znaczenie. Gdy będziemy tworzyć własne zestawy już nie będzie to takie ważne.

Napiszmy teraz funkcję, która przeliczy liczbę na skrót literowy. Pomijam sprawdzanie poprawności danych wejściowych, bo nie to jest tutaj istotne.
Funkcja strcat() dodaję podany ciąg na koniec wskazanego tekstu.
#include <amxmodx>
#include <amxmisc>

#define PLUGIN "Chmod"
#define VERSION "1.0"
#define AUTHOR "R3X"

#define CHNONE 	001>>1	//000=0
#define CHEXEC 	001	//001=1
#define CHWRITE 001<<1	//010=2
#define CHREAD 	001<<2	//100=4

public plugin_init()
{
register_plugin(PLUGIN, VERSION, AUTHOR)
register_concmd("chmod_num2str","chmod_num2str",-1,"<chmod num>");
}
public chmod_num2str(id,level,cid)
{
	//sprawdzenie prawa dostępu komendy i liczby argumentów
	if (!cmd_access(id,level,cid,2))
		return PLUGIN_HANDLED; 
	//deklaracja zmiennych
	new chmod_num,tekst[2],chmod_str[4]="";
	//pobranie argumentu
	read_argv(1, tekst, 1); 
	//konwersja na liczbę
	chmod_num=str_to_num(tekst); 
	//sprawdzenie bitu odpowiadającego za odczyt
	if(chmod_num & CHREAD)
	{
		//dodaje 'r'
		strcat(chmod_str,"r",3);
	}
	//sprawdzenie bitu odpowiadającego za zapis
	if(chmod_num & CHWRITE)
	{
		//dodaje 'w'
		strcat(chmod_str,"w",3);
	}
	//sprawdzenie bitu odpowiadającego za wykonywanie
	if(chmod_num & CHEXEC)
	{
		//dodaje 'x'
		strcat(chmod_str,"x",3);
	}	
	console_print(id,"chmod[%d] -> ^"%s^"",chmod_num,chmod_str);
	return PLUGIN_HANDLED;
}

Dlaczego używamy tutaj iloczynu?
Wyzerują się wszystkie nieistotne w danym przypadku bity i zostanie do porównania ten, o który nam chodzi.
chmod_num2str 6
Przejdźmy fragment drogi chmod_num.

Przypisanie wartości z argumentu. Przyjmijmy, że będzie to 6 (110).
Pierwsze sprawdzenie:
chmod_num & CHREAD
(szukamy więc iloczynu takich liczb:)
110
100
Kolejno od lewej:

1&1=1

1&0=0

0&0=0

Ostatecznie wynik = 100 - nie jest równy 0 i przejdzie pozytywnie test logiczny if().

Spróbuj samodzielnie wykonać test logiczny nr 2 i 3.
  • +
  • -
  • 17

#2 mgr inż. Pavulon

    C35H60Br2N2O4

  • Przyjaciel

Reputacja: 1725
Godlike

  • Postów:6881
  • Steam:steam
  • Imię:Konrad
  • Lokalizacja:Koniecpol
Offline

Napisano 23.12.2008 16:06

Standardowa informatyka ale niektórym może się przyda (część i tak nie zrozumie ^^). GJ
  • +
  • -
  • 0

#3 Miczu

    Godlike

  • Przyjaciel

Reputacja: 646
Wszechmogący

  • Postów:2862
Offline

Napisano 23.12.2008 17:45

Ja bym dodal, ze:
1< pracuje jako 2 do potegi x

x>>1
pracuje jako dzielenie liczby x przez 2 z zaokragleniem w dol.


Ciekawe czy mam gdzies zapisane moje prace z operacjami bitowymi :)
  • +
  • -
  • 0

#4 R3X

    Godlike

  • Autor tematu
  • Przyjaciel

Reputacja: 2960
Godlike

  • Postów:4247
  • Lokalizacja:Nie
Offline

Napisano 23.12.2008 17:54

Efekt: przesunięcie w lewo o n pozycji równoznaczne jest z mnożeniem przez (2 do potęgi n).

Efekt: przesunięcie w prawo o n pozycji równoznaczne jest z dzieleniem całkowitym przez (2 do potęgi n).


:D
Przygotowuję przykład wyznaczania chmod - konwersja rwx -> 7 itd.
  • +
  • -
  • 0

#5 Miczu

    Godlike

  • Przyjaciel

Reputacja: 646
Wszechmogący

  • Postów:2862
Offline

Napisano 23.12.2008 20:14

Hmm nie widze bys edytowal wiec chyba to ja jestem slepy xD
  • +
  • -
  • 0

#6 silversurfer

    Profesjonalista

  • Użytkownik

Reputacja: 37
Życzliwy

  • Postów:209
  • Lokalizacja:Poznań
Offline

Napisano 23.12.2008 21:16

Hm, a da się to wytłumaczyć na przykładzie, ponieważ chciałbym to w pełni zrozumieć.
  • +
  • -
  • 0

#7 Gość__*

  • Gość

Reputacja: 0

Offline

Napisano 23.12.2008 21:20

Hm, a da się to wytłumaczyć na przykładzie, ponieważ chciałbym to w pełni zrozumieć.

Tal, R3X jak już pisał ma kod ale jeszcze musi go opisać.

#8 Gość__*

  • Gość

Reputacja: 0

Offline

Napisano 24.12.2008 12:51

Opisane już używanie.

#9 Miczu

    Godlike

  • Przyjaciel

Reputacja: 646
Wszechmogący

  • Postów:2862
Offline

Napisano 24.12.2008 12:54

R3X, a nie powinna istniec jakas operacja bitowa pozwalajaca na odjecie/wyzerowanie konkretnego bita?

Jesli tak to mozna by dac przyklad na zapisywaniu w 1 zmiennej new (int) informacji o posiadaniu bonusu/umiejetnosci (true/false).

PS. Sa jeszcze 2 i jeden z powyzszych mozna uzyc tak jak napisalem
  • +
  • -
  • 0

#10 R3X

    Godlike

  • Autor tematu
  • Przyjaciel

Reputacja: 2960
Godlike

  • Postów:4247
  • Lokalizacja:Nie
Offline

Napisano 24.12.2008 15:10

Miczu, racja :] uzupełnione. Nigdy w praktyce nie używałem tych, które pominąłem (nieopatrznie).

Wyzerowanie:
7&(~(1<<2))

koniunkcja
0111
~0100

koniunkcja
0111
1011

0011


  • +
  • -
  • 0

#11 R3X

    Godlike

  • Autor tematu
  • Przyjaciel

Reputacja: 2960
Godlike

  • Postów:4247
  • Lokalizacja:Nie
Offline

Napisano 28.10.2010 20:31

Aktualizacja:
doprecyzowane przesunięcia w prawo
  • +
  • -
  • 1

#12 mierzwi

    Banned

  • Zbanowany

Reputacja: 235
Wszechwidzący

  • Postów:651
  • Lokalizacja:Polska
Offline

Napisano 06.07.2011 16:10

nie wiem czy dobrze zkumałem, ale to działa na zasadzie

1<<0 - to chyba 1 nie ? D:
1<<1 - 2 do potęgi 1 = 2
1<<2 - 2 do potęgi 2 = 4
1<<3 - 2 do potęgi 3 = 8
1<<4 - 2 do potęgi 4 = 16

i tak dalej ?

Użytkownik funfel edytował ten post 07.07.2011 16:21

jeśli masz fejsa i chcesz mi pomóc to wejdź tutaj: Zaproś kumpla by lubił nasz sklep | Facebook

na pewno jakoś C się odwdzięczę!


#13 G[o]Q

    I'm G[o]Q

  • Przyjaciel

Reputacja: 1339
Godlike

  • Postów:3556
  • Steam:steam
  • Imię:Krzysiek
  • Lokalizacja:C: / program Files / Valve / Cstrike / G[o]Q.dem
Offline

Napisano 06.07.2011 16:26

x<<y = x*2^y

warto dodac ze
1>>x = x/2

i sprawdzenie czy liczba jest parzysta zamiast % mozna wykonac tak

public czy_parzysta(liczba){
      if((liczba>>1)*2==liczba)
           return 1;
      return 0;
}

  • +
  • -
  • 0
Manual ponad wszystko, konsola ponad manual :D :&

Chcesz wysłać do mnie PW ? użyj nazwy GoQ zamiast G[o]Q
Chcesz Kupić moduł płatności via Pukawka,Tserwery, Gamesol, Zabijaka do mojego sklepu? napisz PW cena to tylko 10 zł/sztuka

GG:6022845 (nie pomagam za free osobom ponizej rangi MoD) :D

#14 R3X

    Godlike

  • Autor tematu
  • Przyjaciel

Reputacja: 2960
Godlike

  • Postów:4247
  • Lokalizacja:Nie
Offline

Napisano 06.07.2011 16:31

to wszystko jest zawarte w pierwszy poście

Efekt: przesunięcie w lewo o n pozycji równoznaczne jest z mnożeniem przez (2 do potęgi n).

czyli 1<<0 to jeden razy 2 do potegi 0 czyli 1*1 = 1
i podobny komentarz dla reszty przesunięć

a parzystość liczby można najszybciej sprawdza się najmłodszym bitem
bool:czy_parzysta(liczba){
	return !(liczba&1);
}

Edit.
GoQ chyba myślałeś o takim przesunięciu :P
public czy_parzysta(liczba){
      if((liczba>>1)*2==liczba)
           return 1;
      return 0;
}

  • +
  • -
  • 0

#15 Fili:P

    Koleżeński

  • Power User

Reputacja: 752
Guru

  • Postów:1679
  • GG:
  • Steam:steam
  • Imię:Filip
  • Lokalizacja:Radom
Offline

Napisano 19.07.2011 16:16

niedługo będę o tym czytał w symfonii c++ ;d
  • +
  • -
  • 0

BMXers.pl - Portal o tematyce BMX


#16 zryty

    Życzliwy

  • Użytkownik

Reputacja: 2
Nowy

  • Postów:24
  • Imię:Krzysiek
  • Lokalizacja:Polska
Offline

Napisano 17.08.2011 08:43

Zawsze mam problem z tymi operacjami bitowymi, wielkie dzięki. Mam też bity stałych broni, może komuś się przydadzą:
CSW_P228			1   000001
CSW_SCOUT 3 000011
CSW_HEGRENADE 4 000100
CSW_XM1014 5 000101
CSW_C4 6 000110
CSW_MAC10 7 000111
CSW_AUG 8 001000
CSW_SMOKEGRENADE 9 001001
CSW_ELITE 10 001010
CSW_FIVESEVEN 11 001011
CSW_UMP45 12 001100
CSW_SG550 13 001101
CSW_GALI 14 001110
CSW_FAMAS 15 001111
CSW_USP 16 010000
CSW_GLOCK18 17 010001
CSW_AWP 18 010010
CSW_MP5NAVY 19 010011
CSW_M249 20 010100
CSW_M3 21 010101
CSW_M4A1 22 010110
CSW_TMP 23 010111
CSW_G3SG1 24 011000
CSW_FLASHBANG 25 011001
CSW_DEAGLE 26 011010
CSW_SG552 27 011011
CSW_AK47 28 011100
CSW_KNIFE 29 011101
CSW_P90 30 011110
CSW_VEST 31 011111
CSW_VESTHELM 32 100000

  • +
  • -
  • 1

#17 zryty

    Życzliwy

  • Użytkownik

Reputacja: 2
Nowy

  • Postów:24
  • Imię:Krzysiek
  • Lokalizacja:Polska
Offline

Napisano 28.08.2011 08:44

Przykład z flagami specjalnymi:
if(get_user_flags(id) & (ADMIN_LEVEL_H|ADMIN_LEVEL_G|ADMIN_LEVEL_F))

 

{

    //VIP

} else {

    //zwykly zjadacz chleba

}

  • +
  • -
  • 0

#18 grankee

    Godlike

  • Support Team

Reputacja: 507
Wszechwiedzący

  • Postów:1500
  • Lokalizacja:Radom
Offline

Napisano 24.11.2015 18:36

Dlaczego nie przełożyć tego na bardziej ludzki język? Nie każdy potrafi zrozumieć jak to działa "po komputerowemu"...

 

Postaram się sprostać. ZAZNACZAM, ŻE:

PRZEDSTAWIONE PONIŻEJ SPOSOBY ZROZUMIENIA MOGĄ MIJAĆ SIĘ Z PRAWDĄ POD WZGLĘDEM DZIAŁANIA OD STRONY TECHNICZNEJ.

NIE JEST TO ZOBRAZOWANIE DOKŁADNEGO DZIAŁANIA A JEDYNIE PRÓBA PRZEDSTAWIENIA SPRAWY "PO LUDZKU" W SPOSÓB DLA CZŁOWIEKA ZROZUMIAŁY

 

Tak więc operacji bitowych możemy użyć do przechowania jakby kilku wartości logicznych (tzn coś jest albo nie jest, prawda albo fałsz) w jednej zmiennej typu int.

 

Załóżmy, że mamy obiekt - jabłko.

Jabłko ma kilka właściwości:

może być słodkie albo kwaśne

może być twarde albo miękkie

może być duże albo małe

Jak widać jest albo - albo, więc zamiast sprawdzać oba sprawdźmy jedno, jak jest prawdą to wiadomo, że drugie nie jest, jak nie jest prawdą to uznajemy, że drugie jest.

 

Wystarczy określi czy jest słodkie, jak jest to nie jest kwaśne itd

 

 

Tworzymy więc listę właściwości:

#define JABLKO_SLODKIE (1<<0) //ma wartość 1 
#define JABLKO_TWARDE (1<<1) //ma wartość 2
#define JABLKO_DUZE (1<<2) // ma wartość 4
//kolejna miałaby 8, kolejna 16 itd

Każda taka kolejna właściwość ma wartość 2 razy większą od poprzedniej, po co? o tym za chwilę.

Teraz gdybyśmy chcieli przekazać informacje o tym jabłku do funkcji, bez użycia operacji bitowych, to musimy użyć co najmniej trzech zmiennych typu bool aby określić jego 3 właściwości. Dzięki operacjom bitowym możemy przekazać to w jednej zmiennej. Ta zmienna będzie miała w systemie dziesiętnym wartość równą sumie poszczególnych właściwości z listy.

 

Zakładamy, że jabłko jest słodkie,twarde i duze:

new jablko=(JABLKO_SLODKIE | JABLKO_TWARDE | JABLKO_DUZE)

operator | dodaje (suma)

tak więc teraz zmienna jablko ma wartość 7 (suma 1,2 oraz 4)

Minęło kilka dni, jabłko wyraźnie stało się miękkie, więc zabieramy mu właściwość TWARDE:

jablko ^= JABLKO_TWARDE //albo jablko = jablko^JABLKO_TWARDE 

zabraliśmy mu wartość 2 więc teraz będzie miało 5 (suma składowa licz 1 oraz 4 przypisanych odpowiednio to właściwości JABLKO_SLODKIE oraz JABLKO_DUZE)

Teraz aby sprawdzić czy dana wartość zawarta jest w naszym jabłku:

if(jablko & JABLKO_SLODKIE) //zwróci true
if(jablko & JABLKO_TWARDE) //zwróci false, bo zabralismy mu ta wlasciwosc
if(jablko & JABLKO_DUZE) //zwróci true

Operacje jakie można wykonać:

jablko ^= JABLKO_DUZE //zabieramy wlasciwosc DUZE
jablko |= JABLKO_DUZE //dodajemy wlasciwosc DUZE
if (jablko & JABLKO_DUZE)// zwroci true jesli jest ta wlasciwosc lub false jesli nie ma
//mozemy nadac kilka wlasciwosci na raz:
jablko |= (JABLKO_DUZE | JABLKO_TWARDE) //doda obie wlasciwosci
//analogicznie mozna usunac dowolna ilosc razem
jablko ^= (JABLKO_DUZE | JABLKO_TWARDE) //usunie obie wlasciwosci
// oraz sprawdzic czy kilka wlasciwosci jablko ma:
if (jablko & (JABLKO_DUZE | JABLKO_TWARDE))// zwroci true jesli jablko ma WSZYSTKIE wlasciwosci lub false jesli nie ma conajmniej jednej z nich
// albo czy ma chociaz jedną z podanych
if (jablko & (JABLKO_DUZE ^ JABLKO_TWARDE))// zwroci true jesli jablko ma jedną z podanych wlasciwosci lub false jesli nie ma zadnej z nich (nie jestem pewny, poprawcie jak sie myle) 

Dlaczego każda liczba jest dwa razy wieksza od poprzedniej? Jest tak z prostej przyczyny - nie da się uzyskać dowolnej z nich sumując którekolwiek z pozostałych.

Gdyby te wartości były kolejne tzn: 1, 2,3,4 to nadając właściwość 4 nie wiedzielibyśmy nadal co to jest, bo 4 moze oznaczac ze obiekt ma wlasciwosc 4, a moze wcale nie ma 4 tylko 1 oraz 3...a przy takie numeracji wszystko jest jasne:

ma wartosc 1 to znaczy, ze ma wlasciwosc pierwsza (1)=1

2 oznacza ze ma tylko wlasciwosc druga(2)=2

3 oznacza ze ma pierwsza i druga (1+2)=3

4 oznacza ze ma tylko wlasciwosc trzecia (4)=4

5 oznacza ze ma pierwsza i trzecia (1+4)=5

6 oznacza ze ma druga i trzecia (2+4)=6

7 oznacza ze ma pierwsza ddruga i trzecia (1+2+4)=7

 

W ten sposób każda kolejna liczba oznacza kombinację konkretnych właściwości, dlatego zawsze jesteśmy w stanie szybko sprawdzic ktore z nich sa a ktorych nie ma.

 

Dodaje nam to sporo mozliwosci, czasu i nie zmusza do tworzenia wielu zmiennych.

 

 

////////

Jaki maksymalny rozmiar to moze miec?

tzn jak duzy pakiet moze byc, wiadomo ze z kazda kolejna definicja (1<<0) (1<<1) itd rozmiar liczby rosnie o wartosci 1 wykladnika potegi...


sebul (25.11.2015 17:12):
"if(jablko & JABLKO_SLODKIE) //zwróci true"
Ja bym bardziej napisał, że warunek zostanie spełniony, albo nie, bo zwraca to return :D

Użytkownik grankee edytował ten post 24.11.2015 19:37

  • +
  • -
  • 3




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych