Aby skutecznie identyfikować oszustwa, powinieneś wiedzieć, jak one działają.
Wymiana informacji
Źródło: uberzers.deviantart.com/art/GUESS-WHO-296233398
Poznanie, jak wygląda wymiana informacji pomiędzy użytkownikiem, a serwerem.
Wiedzą, jakie informacje pozyskuje gracz, a więc jakim arsenałem dysponuje,
to podstawa działania. Określasz tutaj, jakie możliwości ma użytkownik i wszelkie
dane spoza tego zakresu możesz, a nawet musisz w tym miejscu wykluczyć.
Nie jest to proste zadanie i często wymaga dokładnego zbadania silnika gry,
oraz wszystkich aspektów wymiany informacji w zależności od danej sytuacji.
Praktyka jako gracz
Źródło: uberzers.deviantart.com/art/TF2-Wankas-392220145
Sama teoria niewiele da, jeśli nie masz porównania z rzeczywistymi możliwościami
gracza, który nie oszukuje. Aby być pewnym, że gracz oszukuje, musisz mieć pewność,
że nie jest to zwykły fart, bądź zagranie strategiczne, bądź ruch taktyczny, z którego
my nie korzystaliśmy. Prosty przykład: nie zbanujesz gracza za to, że kampił za skrzynią
i wyszedł z headshotem prosto na wroga, którego nie widział, "bo go nie widział: WH!",
ponieważ doskonale wiesz, że kamper mógł słyszeć jego kroki. Tutaj znów widać dalsze
potrzeby praktyki, tj. rozpoznawanie zakresu słyszalności i widoczności dzięki praktyce.
Znajomość dodatków
Źródło: neoanimegirl.deviantart.com/art/Jarate-I-Choose-you-154830929
Niezwykle istotna jest dokładna wiedza o pluginach, działających na serwerze oraz
ich dokładnym działaniu. Jeśli administrator nie wie, jakie pluginy mamy na serwerze
lub jak one dokładnie działają, to nie może podjąć racjonalnej decyzji o tym, czy
dany użytkownik cheatuje, czy też nie. Prosty przykład: gracz dostał +10 szybkości
za multikill, bo taki był plugin na serwerze, ale admin tego nie wie i banuje gracza "za SH".
Źródło: monkeyoo.deviantart.com/art/Nyoron-TF2-69024834
Po poznaniu zakresu możliwości cheatowania, w obliczu modyfikacji serwera, czas zajść w szeregi wroga,
czyli poznać działanie popularnych cheatów, a następnie samemu je przetestować, choćby na botach.
Wiedząc, jakie informacje wykorzystuje gracz, jakie posiada, a z jakich powinien korzystać oraz znając jego możliwości,
możemy wyłapać oszusta, będąc pewnym co do słuszności naszej decyzji, a samo jej podjęcie nie będzie nam sprawiać
większego problemu i po wykonaniu powyższych wrogów, diametralnie zmieni się Twoje zdanie odnośnie liczby cheaterów.
Jest ich naprawdę sporo, ale o tym przekonasz się, gdy poznasz ich metody działania i wtedy dopiero zabierz się za banowanie.
Najczęstsze błędy
Źródło: uberzers.deviantart.com/art/TF2-Rainbows-and-boy-s-prolems-370426633
Zdecydowanie najczęstszy błąd, który nie powinien mieć miejsca, czyli przyznawanie uprawnień administracyjnych,
w tym banowania "za cheaty" graczom, którzy nie są administratorami, nie posiadają dostępu do konfiguracji serwera.
Takie osoby, z racji, że nie wiedzą, co siedzi na serwerze, nie mogą podjąć słusznej decyzji, o czym pisałem wyżej.
Często błędnie zwani adminami, tak naprawdę moderatorzy mogą wykonywać jedynie proste czynności moderacyjne w oparciu
o obecną, dynamiczną sytuację na serwerze, tj. głosowanie, zmiana mapy, wyrzucenie wulgarnego gracza, uciszenie kogoś, itd.
Źródło: uberzers.deviantart.com/art/TF2-NOPE-381406792
Kolejnym błędem jest podjęcie zbyt szybkiej, niedokładnej decyzji w oparciu o opinię innych graczy (say_team @ a ten i ten gracz ma WH!!!11one).
Jako administrator, nie powinieneś ulegać presji publiczności, a jedynie rozważyć ich głosy za prawdopodobne, co najwyżej zmienić na ich postawie
swoje priorytety, ale nie mogą one w żaden sposób wpłynąć na Twoją decyzję. Jak się często powiada, kłamstwo powtarzane 1000 razy staje się prawdą.
Ty, jako administrator, wiesz, jak wygląda cheatowanie, bo znasz jego wszystkie aspekty, a głosy graczy, choćby był ich tysiące, nic dla Ciebie nie znaczą,
bo przeciętny gracz nie wie, jak wyglądają cheaty. Informacja niepewna jest tutaj nic nie warta (czyt. =0, a 0*1000 to wciąż 0), więc sam podejmujesz decyzję.
Źródło: boourns.dynu.net/images.php?view=2494
Ostatnim przykładem, ale nie ostatnim błędem, jest banowanie na podstawie domysłu.
Banując graczy, nie będąc pewnym co do słuszności bana, szybko możemy stracić cennych graczy.
Taka praktyka nie przystoi administratorowi, a już na pewno nie pomaga w zdobyciu nowych, stałych graczy.
Cheaterzy to frajerzy, którzy nie potrafią grać inaczej i muszą się odpalić, by zaistnieć, więc prędzej czy później się ujawnią
ze swoim dopalaczem i będzie można ich szybko pożegnać. Jeśli obawiasz się, że oszuści przy Tobie wyłączą cheaty, dobrym
pomysłem jest wejście na serwer incognito, bądź oglądanie gry nawet w czasie rzeczywistym poprzez HLTV, które warto mieć na serwerze.