Witam w tym poradniku pokaże wam jak zrobić podstawowe elementy mapy: drzwi, okno i drabinę.
I. Drzwi
Podstawowe drzwi to blok przekształcony w func_door lub func_door_rotating z tego pierwszego można zrobić też winde, bunnyhop i inne.
1. Pierwszym krokiem jest oczywiście utworzenie bryły (narzedziem Kreator Brył ) i przekształcenie jej w pomieszczenie klikając Narzędzia -> Pomieszczenie -> (tutaj ustawiamy grubosc sciany) -> OK (to będzie nasza mapa) a nastepnie nadanie jej jakiejś tekstóry za pomocą narzedzia Teksturowanie
2. Następnie tworzymy w środku naszej mapy jakiś budynek i przekształcamy go w pomieszczenie tak jak w punkcie wyżej takze nadając mu jakąś teksturę
3. Kiedy mamy już budynek tworzymy bryłę o wielkości drzwi ustawiamy ja w miejscu gdzie maja być te drzwi tak aby z jednej i drugiej strony ściany budynku wystawała część bloku i wycinamy za pomocą narzędzia Wytłocz (to bedzie nasz otwór na drzwi )
4. Jak już wycięliśmy otwór dopasowujemy nasza brylę która wycinaliśmy do grubości ścian i nadajemy jej teksturę drzwi narzędziem Teksturowanie
5. Kolejnym krokiem jest zamiana bryły (drzwi) w byt który daje możliwosc ich otworzenia. (aby zamienic bryłę w byt należy nacisnac na klawiaturze skrót klawiszowy Shift + T)
1) Drzwi otwierające się przy dotknięciu gracza
Jeśli chcemy aby drzwi otwierały się o jakiś kąt dajemy func_door_rotating . Nie można także zapomnieć ze w tej opcji otwierania drzwi trzeba stworzyć dodatkową bryłę tak aby nachodzila na drzwi (to bedzie nasz zawias) i okrywamy ją tekstura Origin wtedy zaznaczamy obie rzeczy i dajemy funkcję podaną wyżej. Jeśli nie chcemy żadnych dźwięków itp. opcje zostawiamy bez zmian.
Natomiast jeśli chcemy aby drzwi otwietaly się na bok, w górę lub w dól dajemy func_door tylko tutaj juz w opcjach ustawiamy wskaznik w kierunku w którym drzwi maja sie otworzyc. Gdy ustawisz na 180 drzwi sie otworzą w lewa stronę (gdy popatrzysz z góry) a 0 (standardowo) sprawi ze przesuną sie w prawa, mozesz takze tam ustawic up/down aby drzwi otworzyly się w dól/górę i w tej opcji nie trzeba juz bytu z tekstura Origin.
2) Drzwi otwierające się na czujnik ruchu
Jeżeli chcemy aby drzwi otworzyły się np. kiedy staniemy 0.5m od drzwi trzeba będzie zrobić "czujnik ruchu" i nadać naszym drzwiom nazwę np. door1
7. Aby wykonać taki czujnik robimy bryłę, ustawiamy ja na podłodze przy drzwiach rozciągamy do długości drzwi i szerokości w zależności od zachcianki (szerokość decyduje o szybkości otworzenia się drzwi, po prostu jeśli damy o szerokości 0.5m drzwi otworzą się kiedy będziemy stać 0.5m od nich). Następnie na bryłę nakładamy teksturę AAATRIGGER i zamieniamy w byt trigger_multiple o następujących opcjach:
Uruchom(wybrany byt): door1
Czas reaktywacji: 0
Resztę pozostawiamy bez zmian
i Gotowe !
II. Okno
Opis: Okno może to być przezroczysta sciana której nie mozna zbic lub która mozna zbić. Do tych dwóch opcji są 2 rozne funkcje mianowicie do nie zbijalnej szyby func_wall a do zbijalnej func_breakable.
1. Tutaj tak jak przy drzwiach tworzymy mapke i budynek w którym wytniemy otwór o wybranych przez nas wymiarach.
2. Kiedy już wycięliśmy otwór na okno czas na stworzenie bryly, dopasowanie jej do otworu i nadanie tekstury szyby a następnie zamiane jej w któryś z bytów który podalem w opisie.
W przypadku nie zbijalnej szyby wybieramy opcje func_wall i w opcjach szukamy Tryb Rendowania i Nasycenie. Rendowanie ustawiamy na Tekstura a Nasycenie na np. 150 (im większa liczba tym mniej przezroczyste - max 255).
Natomiast w zbijalnej szybie wybieramy func_breakable i tak jak w func_wall ustawiamy Rendowanie na Tekstura a Nasycenie - (0-255) ale w tej funkcji sa równiez opcje: Typ materiału jak i Wytrzymałość, te funkcje ustawiamy wedlug potrzeb.
III. Drabina
1. Tworzymy bryłę o wymiarach 4x40x208 (widzimy je na dolnym pasku edytora)
2. Następnie pokrywamy ją dowolna tekstura poniewaz ta bryła bedzie niewidzialna w grze (po niej bedziemy sie poruszac) i zamieniamy w byt func_ladder
3. Teraz najeżdżamy na byt w oknie top i przytrzymując Shift przesuwamy go trochę przed byt func_ladder w tym momencie skopiowalismy obiekt.
4. Na skopiowany obiekt nakładamy teksture drabiny np. {ladder2 dopasowując teksture do obiektu w oknie Teksturowania za pomocą opcji Przesun X:, Y: i zamieniamy w byt func_illusionary o opcjach: Rendowanie - Solidnie, Nasycenie - 255
Koniec.
Poradnik wykonany w 100% prze ze mnie. Kopiowanie bez zgody autora (czyli mojej) zabronione!
Witamy w Nieoficjalnym polskim support'cie AMX Mod X
Witamy w Nieoficjalnym polskim support'cie AMX Mod X, jak w większości społeczności internetowych musisz się zarejestrować aby móc odpowiadać lub zakładać nowe tematy, ale nie bój się to jest prosty proces w którym wymagamy minimalnych informacji.
|
Guest Message by DevFuse
[Poradnik] Drzwi, Okno, Drabina w VHE
Temat rozp.
aVVe
, 03.06.2011 14:05
Brak odpowiedzi do tego tematu
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych