Bramki logiczne
K!113r
19.03.2012
Witam, jako że w tym dziale ich nie widziałem (a raz było mi to potrzebne
) to postanowiłem wstawić.
Bramka logiczna jest to element (układ) cyfrowy realizujący jakąś prostą funkcję logiczną, której zarówno argumentami jak i wartością (wyjściem) jest jedna z dwóch wartości 0 lub 1.
Oczywiście 0 i 1 to logiczny fałsz i prawda, bowiem w bramkach logicznych operujemy tylko na zmiennych typu bool.
Jak też wiadomo, w zmiennych typu bool obowiązują prawa algebry Boole'a, ale nie teraz o tym
.
Dalsze oznaczenie:
A, B - sygnały na wejściu (czyli 0 lub 1)
Y - sygnał na wyjściu
rodzaje bramek:
1. NOT (Negacja)
tu po prostu negujemy sygnał w sposób następujący:
Tablica prawdy
2. AND (iloczyn logiczny)
przykład:
i tu przykład z menu do przetestowania dla niedowiarków:
Tablica prawdy:
3. NAND (negacja iloczynu)
przykład:
Tablica prawdy
4. OR (suma logiczna)
przykład:
Tablica prawdy
5. NOR (negacja sumy)
przykład:
Tablica prawdy
6. XOR (EX-OR)
przykład:
Tablica prawdy
7. XNOR (EX-NOR)
Tablica prawdy
Zakaz kopiowania tut'a bez mojej zgody!

Bramka logiczna jest to element (układ) cyfrowy realizujący jakąś prostą funkcję logiczną, której zarówno argumentami jak i wartością (wyjściem) jest jedna z dwóch wartości 0 lub 1.
Oczywiście 0 i 1 to logiczny fałsz i prawda, bowiem w bramkach logicznych operujemy tylko na zmiennych typu bool.
Jak też wiadomo, w zmiennych typu bool obowiązują prawa algebry Boole'a, ale nie teraz o tym

Dalsze oznaczenie:
A, B - sygnały na wejściu (czyli 0 lub 1)
Y - sygnał na wyjściu
rodzaje bramek:
1. NOT (Negacja)
tu po prostu negujemy sygnał w sposób następujący:
new bool: Y
new bool: A
Y = !A
Tablica prawdy
A | Y ---|--- 0 | 1 1 | 0
2. AND (iloczyn logiczny)
Y = A * B
przykład:
i tu przykład z menu do przetestowania dla niedowiarków:
Spoiler
Tablica prawdy:
A B | Y ------|-- 0 0 | 0 1 0 | 0 0 1 | 0 1 1 | 1
3. NAND (negacja iloczynu)
Y = !(A *![]()
przykład:
Spoiler
Tablica prawdy
A B | Y ------|-- 0 0 | 1 1 0 | 1 0 1 | 1 1 1 | 0
4. OR (suma logiczna)
Y = A + B
przykład:
Spoiler
Tablica prawdy
A B | Y ------|-- 0 0 | 0 1 0 | 1 0 1 | 1 1 1 | 1
5. NOR (negacja sumy)
Y = !(A +![]()
przykład:
Spoiler
Tablica prawdy
A B | Y ------|-- 0 0 | 1 1 0 | 0 0 1 | 0 1 1 | 0
6. XOR (EX-OR)
Y = A * !B + !A * B
przykład:
Spoiler
Tablica prawdy
A B | Y ------|-- 0 0 | 0 1 0 | 1 0 1 | 1 1 1 | 0
7. XNOR (EX-NOR)
Y = A * B + !A * B
Spoiler
Tablica prawdy
A B | Y ------|-- 0 0 | 1 1 0 | 0 0 1 | 0 1 1 | 1
Zakaz kopiowania tut'a bez mojej zgody!
Cypis'
19.03.2012
no ok, wszytsko ładnie opisane ale po co to ?
tu masz temat gdzie jest opisane: Operacje bitowe - AMXX.pl: Support AMX Mod X
Masz kilka błędów:
XNOR:
napisałeś że to jest
Y = A * B + !A * B
a to jest
Y = A * B + !A * !B lub Y = A * B + !(A +
zalezy jak się zastosuje De Morgana
+ Niejestem pewien czy mozna tak to zrobić w pawn ale moge być w błędzie
bo to mi się wydaje że * to w pawn powinno być && a + to || więc chyba tak powinno wyglądać
Y = A && B || !A && !B
Użytkownik Cypis' edytował ten post 19.03.2012 22:53
tu masz temat gdzie jest opisane: Operacje bitowe - AMXX.pl: Support AMX Mod X
Masz kilka błędów:
XNOR:
napisałeś że to jest
Y = A * B + !A * B
a to jest
Y = A * B + !A * !B lub Y = A * B + !(A +

zalezy jak się zastosuje De Morgana
+ Niejestem pewien czy mozna tak to zrobić w pawn ale moge być w błędzie
bo to mi się wydaje że * to w pawn powinno być && a + to || więc chyba tak powinno wyglądać
Y = A && B || !A && !B
Użytkownik Cypis' edytował ten post 19.03.2012 22:53
K!113r
19.03.2012
Niejestem pewien czy mozna tak to zrobić w pawn ale moge być w błędzie
bo to mi się wydaje że * to w pawn powinno być && a + to || więc chyba tak powinno wyglądać
Y = A && B || !A && !B
sam nie jestem pewien ich użycia, lecz póki co z &&i || spotkałem się tylko w warunkach.
G[o]Q
19.03.2012
& i | to nie to samo co && i || dodatkowo != to jest zwykla negacja(NOR) dla rownosci dla mnie temat zbędny bo operacje bitowe kto powinien znac ten zna kto nie zna to ma od tego tutorial a bramki logiczne chyba sie tutaj nie odnajdą chyba ze chcesz zacząć serie tutoriali z elektroniki
K!113r
20.03.2012
Jeżeli temat zbędny to można wywalić, a ja potrzebowałem coś w stylu bramki XOR, wiem że warunkami można zrobić (tak mi się w bańce wydaje) ale za dużo bym miał do pisania

wheypro
16.10.2012
Suma iloczynu:
Y = A + B
przykład:
Spoiler
Tablica prawdy
A B | Y
------|--
0 0 | 0
1 0 | 1
0 1 | 1
1 1 | 1
Tu się machnołeś gdyż przy sumie to tak jak przy koniungcjii, 2 warunki muszą być spełnione by wartość całkowita była logiczna. Tu macie poprawnie:
Tablica prawdy
A B | Y
------|--
0 0 | 0
1 0 | 0
0 1 | 0
1 1 | 1
Y = A + B
przykład:
Spoiler
Tablica prawdy
A B | Y
------|--
0 0 | 0
1 0 | 1
0 1 | 1
1 1 | 1
Tu się machnołeś gdyż przy sumie to tak jak przy koniungcjii, 2 warunki muszą być spełnione by wartość całkowita była logiczna. Tu macie poprawnie:
Tablica prawdy
A B | Y
------|--
0 0 | 0
1 0 | 0
0 1 | 0
1 1 | 1
K!113r
16.10.2012
I tu się z Tobą nie zgodzę
Czyli albo jeden warunek, albo dwa muszą być spełnione
to co podałeś jest błędem bo poprawna wersja
Użytkownik K!113r edytował ten post 16.10.2012 17:02
0+0=0 1+0=1 0+1=1 1+1=1
Czyli albo jeden warunek, albo dwa muszą być spełnione
to co podałeś jest błędem bo poprawna wersja
Y=A*B 0*0=0 1*0=0 // tak jak w matematyce, mnożenie przez 0 daje 0 0*1=0 1*1=1
Użytkownik K!113r edytował ten post 16.10.2012 17:02